Gå till innehållet

Kundflöden och nätverk

Approximately one million visitors visit Suomenlinna every year. Two out of three of them come from abroad. Approximately 60% of all visitors are cultural tourists who come to learn about the history of the sea fortress, to visit museums, galleries and theatre, or to participate in events held in Suomenlinna.

Förvaltningsnämnden för Sveaborg strävar aktivt efter att öka antalet besökare mellan oktober och april – men inte under sommaren. I detta världsarv bör verksamheten baseras på högkvalitativa produkter och tjänster, med målet att öka mängden pengar som besökare lämnar hos tjänsteleverantörerna snarare än att förlita sig på ett ständigt ökande kundflöde. Sveaborg är Helsingfors mest betydande kulturresmål, där besökare lämnar 40 miljoner euro årligen i huvudstadsregionen.

Aktiva invånare och hundratals anställda

Suomenlinna’s residents are active and have various local associations. The village-like Suomenlinna has many families with children. Since Suomenlinna is being developed both as a visitor destination and a residential area, entrepreneurs should consider what their product or service offers to the local community as well.

Sveaborgs invånare är aktiva och har olika lokala föreningar. Det byliknande Sveaborg har många barnfamiljer. Eftersom Sveaborg utvecklas både som besöksmål och bostadsområde, bör företagare överväga vad deras produkt eller tjänst erbjuder även för det lokala samhället.

Året runt arbetar cirka 400 anställda i Sveaborg, och under sommarsäsongen ökar antalet med hundra. Det är värt att lära känna andra aktörer i fästningen, eftersom samarbetet är aktivt. Arbetsgivare i Sveaborg inkluderar:

Helhetens betydelse

Approximately 30 tourism entrepreneurs operate in Suomenlinna, creating the visitor’s Suomenlinna Cirka 30 turistföretagare verkar i Sveaborg och skapar besökarens Sveaborg-upplevelse genom sin tjänstekedja. Helhetens betydelse betonas i ett turistmål med ett stort antal aktörer. Förvaltningsnämnden för Sveaborg samordnar turistverksamheten och dess långsiktiga utveckling.

Förvaltningsnämnden ansvarar för den övergripande marknadskommunikationen för Sveaborg och presenterar turistaktörernas tjänster på webbplatser och sociala medier.

Turistföretagarna ansvarar för att utveckla, sälja och marknadsföra sina tjänster, och Förvaltningsnämnden för Sveaborg samarbetar nära med dem.

More information

Petteri Takkula

Utvecklingschef

Världsarvtjänster

0295 338 387