Viaporin linnoituksen rakentamistyö Helsingin edustan karuille Susiluodoille aloitettiin vuonna 1748. Lue lisää rakentamisen alkamisesta. Tuon ajan Helsinki oli kooltaan hyvin pieni ja rakennuskannaltaan vaatimaton kaupunki. Helsinki sijaitsi otollisessa paikassa, sinne oli mahdollista saapua Kuninkaantietä myöden, ja myös kaupungin satama sai kiitosta.
Pienen kaupungin sijainti oli suotuisa matkailua ajatellen. Linnoitustyömaa aloitti piskuisessa Helsingissä uuden aikakauden ja rakennustyö toi vaurautta Helsinkiin. Kaupunkiin perustettiin nopeasti manufaktuureja, tiiliruukkeja ja sahoja, ja Helsinkiin virtasi työvoimaa eri puolilta valtakuntaa.
Matkailukohteena kiinnostus Helsinkiin oli hyvin vähäistä. Palvelut Helsingissä olivat tasoltaan hyvin vaatimattomia, joten moni kävijä majoittui yksityiskodeissa. Helsinki oli puutalokaupunki, jossa oli vain muutama kivitalo ja tuhatkunta asukasta. Kaupungin kaduilla kävijä saattoi törmätä vastaantulijoiden joukossa lehmiin. Vierailijoiden silmissä Helsinki jäikin vastaperustetun Viaporin linnoituksen varjoon.
1700-luvulla sivistyneistö kiinnostui matkailusta ja erityisesti yläluokan nuorten herrojen sivistykseen kuului Grand Tour, suuri Euroopan-kierros. Matkat suuntautuivat eteläiseen Eurooppaan ja Italiaan, ja kaukainen Pohjola oli eurooppalaisten silmissä eksoottinen ja villi erämaa. Tieto- ja matkakirjallisuuden kasvu herätti kiinnostuksen vieraisiin maihin ja kulttuureihin.
Tuon ajan matkakirjoissa Suomi esiteltiin läpikulkukohteena Lappiin tai Venäjälle, mutta Viaporin linnoituksen maine kiiri pian Ruotsin rajojen ulkopuolelle.
Maalaukset ja piirrokset uudesta linnoituksesta kuvasivat sen voimaa ja uudenaikaista tekniikkaa. Painokuvat jylhistä muureista levisivät ympäri Eurooppaa, ja William Coxe nimitti linnoituksen vuonna 1784 Pohjolan Gibraltariksi. Viaporin linnoitus mainittiin useissa matkakirjoissa, ja sitä pidettiin ainoana nähtävyytenä matkalla Pietaria kohden.