Telakka
Suomenlinnan telakka on Suomen vanhin ja yksi maailman vanhimmista edelleen toiminnassa olevista allastelakoista.
Telakkaa alettiin rakentaa vuonna 1750. Telakka-altaat ja telakan huoltorakennukset toimivat Ruotsin saaristolaivaston Sveaborgin eskaaderin tukikohtana vuoteen 1808 saakka. 1760-luvulla telakalla rakennettiin saaristolaivaston aluksia kuuluisan laiva-arkkitehti Fredrik Henrik af Chapmanin johdolla.
Suomalaisella kaudella (1918–) telakalla toimi aluksi maamme ensimmäiset lentokoneet valmistanut Valtion lentokonetehdas. 1930-luvulla telakan sisäallasta käytettiin laivaston sukellusvenetukikohtana. Toisen maailmansodan jälkeen laivanrakennustoiminnasta vastasi Valmet Oy, joka valmisti aluksi sotakorvauslaivoja Neuvostoliittoon.
Purjealusten kunnostuspaikka
Nykyään kuivatelakan isossa altaassa kunnostetaan puisia purjealuksia. Vanhojen laivojen korjaustoiminnasta vastaa Viaporin telakka ry, jonka tavoitteena on säilyttää vanhoihin purjelaivoihin ja niiden kunnostukseen liittyviä tietoja ja taitoja.
Alueella toimii myös sepän paja, veneveistämö ja purjeneulomo.
Telakan näköalatasanne
Itse telakka-allas ja sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevat alueet ovat työmaa-aluetta, jonne on yleisöltä pääsy kielletty. Parhaiten telakka-altaan ja sinne telakoidut laivat näkee telakan näköalatasanteelta, joka on merkitty opaskarttaan.
Erityisen mielenkiintoista on seurata telakan puuhia kevään ulostelakoinnin ja syksyn sisääntelakoinnin aikaan, jolloin suuri sisäallas täytetään vedellä (piirros: Anssi Asunta).
Päälaiturilta on telakalle matkaa noin 600 metriä. Vesibussi liikennöi kesäkaudella Tykistölahden laituriin, josta matkaa näköalatasanteelle on noin 200 metriä.