LANGUAGE

DET RYSKA SVEABORG

Alexander Nevskijs kyrka

 

Sveaborgs grekisk-ortodoxa gudstjänster hölls i mer än 40 år i tillfälliga lokaler, tills den ståtliga kyrkobyggnaden med fem kupoler efter många faser blev färdig 1854. Kyrkan helgades åt Alexander Nevskij. På sin tid kallades den Finlands vackraste grekisk-ortodoxa kyrka. Kyrkorna i de ryska garnisonerna var ideologiskt laddade som byggnader. Med deras arkitektur ville man förmedla ryska kulturvärden. Samtidigt var det kyrkliga livet med sina festligheter en del av den ryska militärkulturen.

 

Den grekisk-katolska (ortodoxa) kyrkliga verksamheten fick sin början på fästningen Sveaborg i augusti 1808, knappt fyra månader efter att Sveaborg hade erövrats. Snart fick man rätt att hålla gudstjänster, någon bestående kyrkolokal fanns dock inte. Lämplig lokal för en kyrka hittades i den östra flygelbyggnaden till Kronverket Ehrensvärd. Denna stora byggnad hade byggts som materialförråd för flottan under den svenska tiden. I den västra delen av byggnaden grundades 1810 en tillfällig fältkyrka som helgades åt Alexander Nevskij. Den tillfälliga fältkyrkan var verksam på denna plats fram till 1854, när den nya kyrkan blev färdig.

 

Arkitekt Konstantin Thon vid Konstakademin i S:t Petersburg gjorde ritningar för Sveaborgs ortodoxa kyrka redan 1838, men kyrkan byggdes först under 1849–1854 med ledning av arkitekt Ivan Varnek. Normalt byggdes kyrkorna i riktningen från öst till väst, men kyrkan på Sveaborg placerades i riktningen från nordöst till sydväst så att den stod i linje med Kronverket Ehrensvärd. Sedan 1820-talet hade Ingenjörsdetachementet upprepade gånger föreslagit att träbyggnaderna avlägsnas innan den nya kyrkan skulle byggas, men byggnaderna stod fortfarande kvar när byggarbeten för kyrkan påbörjades våren 1849. Kyrkan och kyrkparken tog en stor del av det område där träbyggnaderna stod, och på området stod på den tiden även köpman Sinebrychoffs krog.

Aleksander Nevskijs kyrka blev klar 1854. Bild: MV

Aleksander Nevskijs kyrka blev klar 1854. Bild: MV

Bysantisk-rysk stil

 

Samtidigt som 1800-talets ryska militärarkitektur i allmänhet påminde om den alleuropeiska arkitekturen, präglades garnisonskyrkornas arkitektur kraftigt av ryskheten och den ortodoxa arkitekturen. Kyrkan på Sveaborg var av den bysantisk-ryska stilen. Denna stilriktning präglades förutom av lökkupoler även av många rundbågar och dekorationer. Enligt den ryska traditionen av kyrkbyggande byggdes kyrkan på en hög stensockel, och på taket placerades ett centraltorn, som inramades av fyra mindre torn med maffiga lökkupoler.

 

I enlighet med den ortodoxa kyrkans symbolik och liturgiska krav inrymde kyrkan en hall, ett tempel och en altare. Den kubiska tempeldelen hade en kvadratisk ytform med en bågformig altardel i nordöst och en hall i sydväst. Interiören präglades av fyra stora pelare som bar upp mittkupolen. Förebilderna för denna typ av kyrka är typiska för medeltidens Ryssland. Deras arkitektur ändrades i 1800-talets rysk-bysantiska kyrkor.

 

Till ikonostasen beställdes 23 målningar av den belgiska konstnären Vitali de Gronckel. Resten av ikonerna målades av elever vid Konstakademin i S:t Petersburg. Kyrkan var ljus på insidan och från början ljusgrå och senare sandbrun på utsidan. Taket var av koppar. De förgyllda korsen på kupolerna tillverkades i S:t Petersburg. Med arméns medel införskaffades sakralföremål, oljelampor, golvkandelabrar, ikoner och kyrkliga textilier från S:t Petersburg. Arméns officerare och förmögna köpmän gjorde stora donationer till kyrkan, som till exempel en takkrona och en kyrkklocka, för att inte glömma de föremål som församlingsmedlemmarna donerade. Den största donationen var relikerna av Moskvas heliga metropoliter Peter, Johannes och Filip 1885.

 

Staketet runt kyrkan sattes upp med donerade medel 1872 och bestod av kanonrör från den svenska tiden och gamla slusskedjor från Sveaborgs sund. Vid kanonrören i närheten av kyrkans ingångsportar fästes förgyllda örnar, medan övriga kanoner dekorerades med förgyllda kors av gjutjärn. I staketbygget ingick som en viktig del en klockstapel med lökkupoler som hade byggts under 1888–1889. Alexander Nevskijs kyrka fick status som domkyrka eller katedral den 18 maj 1891.

Ikonostasen i Alexander Nevskijs kyrka. Bild: MV

360 graders panoramavy av kyrkan.

Text: Netta Böök och Maija-Liisa Tuomi

Webbutställningen Det ryska

Sveaborg är en del av programmet

för Finlands 100-årsjubileum.

 

DET RYSKA SVEABORG

Kirkko muuttuu luterilaiseksi

 

Kirkko hallitsi Suomenlinnan karua maisemaa samalla tavalla kuin sen kanssa samoihin aikoihin mantereelle valmistunut Nikolainkirkko, nykyinen Helsingin tuomiokirkko.

 

Vasta itsenäistyneen Suomen venäläisvastaisessa mielialassa Viaporista haluttiin häivyttää venäläisen kauden ilmettä. Viaporin kirkko vihittiin luterilaiseksi varuskuntakirkoksi ja sivutornien sipulikupolit purettiin. Tämän jälkeen pidetyn arkkitehtuurikilpailun pohjalta pääkupolin sipuli korvattiin matalalla telttakatolla ja torni rakennettiin ulkoa nelikulmaiseksi. Ortodoksinen ornamentiikka poistettiin ja seinät rapattiin sileiksi. Torniin asennettiin kaasuvalomajakka. Uusi ilme viimeisteltiin vuonna 1928.